S   P   A   C   E   M   A   K   E   R

TÉRCSINÁLÁS I.                                Melyik tér? Fizikai vagy gondolati? Egyik sem. Elsősorban emocionális térről kell beszélni. A fizikai térnek lehet négy sarka, a gondolati térnek számtalan fogópontja, de az érzelmi térnek sem sarkai sem fogópontjai sincsenek. A SPACEMAKER olyan teret keres, ahol a fizikai és gondolati terek nem rendelkeznek kellő ismerettel. Az emocionális tér ilyen.  Szakmai körökben ismert, hogy a térnek van nevelő hatása, azt viszont nem sokan ismerik, hogy a kellő türelemmel nevelt érzelmi tér képes tovább alakulni, finomodni. A lélektér az a tér, ahol életté minősül anyagi és szellemi tartalom. A bennünk zajló lélekteret állandóan gondozni illik, mert ha elhanyagoljuk, születéstől számított hetedik életévünkben természetesen átadja helyét a gondolattereknek. A gondolati terek pedig a fizikai térben rögzülnek tovább végérvényesen.

Általánosan ma és az elmúlt száz évben, a Térrel foglalkozó építőművészeti tudományág rögzült térrel kénytelen dolgozni, ahol a fizikai és gondolati, vagyis erőtani és fiziológiai szempontok érvényesülnek. Az építőművészet építő jellege dominál, emocionális művészeti jellege pedig nem minősül tovább a lélektér irányába, csupán a formaadásban kutat. A lélektudomány nagy ívű eszmefejlődése táptalaja lett a manipulatív térspekulációs eljárások divatkutatásainak.

A megállapítás ellenére, a nemzetközi hírű építésziskolák sorra felismerték, hogy a tudományág jövője a lélek szintjén dől el.

PÉCSI MŰHELY.                                A SPACEMAKER e fenti sorok értelmében egy stratégia. Talán még nem tudatos, inkább ösztönös oktatásfilozófiai, építészetikai kinyilatkoztatás. Számos oldalról, szavakkal ki nem fejezhető módon írja körül a lélektér oly áhítva keresett fogalmát. A SPACEMAKER brand, divatos szó, stílusképző szlogen, egy tantárgy neve,… vagy hittel telített alkotóerő? Ki-ki a saját szemszögéből ítélje meg a produktumot. De nem a jelző a lényeg, hanem az a magatartás, ami a teljesítmény mögött húzódik. Az a lelki tartalom, ami naponta újjászületik ott a műhelyben az alkotó közösségben. A műhelyfilozófiájuk a keresett lélektér fogalomköréhez tartózó meg nem fogható elem köré csoportosul.

TÉRCSINÁLÁS II.                              A jövő építészete sok izgalmat, varázslatot tartogat. Utak fognak nyílni, a megszokott szakmai fogalomrendszerek halmazállapot-változáson esnek át. A szakma alkimistái alapelemeket desztillálnak. A nóvum az időtlenség új fogalma lesz. A kronologitást az idő gyorsulásának maximumán az időnélküliség váltja. Az avatottak életigenlő humora és ébresztő képessége révén átfogó térolvasó kódnyelv emelkedik. Mindenkire szerepet és feladatot osztó térjátékok keletkeznek. A természet tavaszi kiáradásához fog hasonlítani. Illata, tapintása ereje lesz.

A jövőben megszületik a lélek architektúrája. A spacemaker erre tesz kísérletet.

A KÖNYVRŐL.                   Most fogom a könyv alakú fehér monolit táblát, átfűzöm rajta ujjaim, és gyermeki szívvel viszem magammal egybehangzó sorait a megérintettségben.

Ferencz Marcel DLA

2013. 04. 24.

S   P   A   C   E   M   A   K   E   R

TÉRCSINÁLÁS I.                                Melyik tér? Fizikai vagy gondolati? Egyik sem. Elsősorban emocionális térről kell beszélni. A fizikai térnek lehet négy sarka, a gondolati térnek számtalan fogópontja, de az érzelmi térnek sem sarkai sem fogópontjai sincsenek. A SPACEMAKER olyan teret keres, ahol a fizikai és gondolati terek nem rendelkeznek kellő ismerettel. Az emocionális tér ilyen.  Szakmai körökben ismert, hogy a térnek van nevelő hatása, azt viszont nem sokan ismerik, hogy a kellő türelemmel nevelt érzelmi tér képes tovább alakulni, finomodni. A lélektér az a tér, ahol életté minősül anyagi és szellemi tartalom. A bennünk zajló lélekteret állandóan gondozni illik, mert ha elhanyagoljuk, születéstől számított hetedik életévünkben természetesen átadja helyét a gondolattereknek. A gondolati terek pedig a fizikai térben rögzülnek tovább végérvényesen.

Általánosan ma és az elmúlt száz évben, a Térrel foglalkozó építőművészeti tudományág rögzült térrel kénytelen dolgozni, ahol a fizikai és gondolati, vagyis erőtani és fiziológiai szempontok érvényesülnek. Az építőművészet építő jellege dominál, emocionális művészeti jellege pedig nem minősül tovább a lélektér irányába, csupán a formaadásban kutat. A lélektudomány nagy ívű eszmefejlődése táptalaja lett a manipulatív térspekulációs eljárások divatkutatásainak.

A megállapítás ellenére, a nemzetközi hírű építésziskolák sorra felismerték, hogy a tudományág jövője a lélek szintjén dől el.

PÉCSI MŰHELY.                                A SPACEMAKER e fenti sorok értelmében egy stratégia. Talán még nem tudatos, inkább ösztönös oktatásfilozófiai, építészetikai kinyilatkoztatás. Számos oldalról, szavakkal ki nem fejezhető módon írja körül a lélektér oly áhítva keresett fogalmát. A SPACEMAKER brand, divatos szó, stílusképző szlogen, egy tantárgy neve,… vagy hittel telített alkotóerő? Ki-ki a saját szemszögéből ítélje meg a produktumot. De nem a jelző a lényeg, hanem az a magatartás, ami a teljesítmény mögött húzódik. Az a lelki tartalom, ami naponta újjászületik ott a műhelyben az alkotó közösségben. A műhelyfilozófiájuk a keresett lélektér fogalomköréhez tartózó meg nem fogható elem köré csoportosul.

TÉRCSINÁLÁS II.                              A jövő építészete sok izgalmat, varázslatot tartogat. Utak fognak nyílni, a megszokott szakmai fogalomrendszerek halmazállapot-változáson esnek át. A szakma alkimistái alapelemeket desztillálnak. A nóvum az időtlenség új fogalma lesz. A kronologitást az idő gyorsulásának maximumán az időnélküliség váltja. Az avatottak életigenlő humora és ébresztő képessége révén átfogó térolvasó kódnyelv emelkedik. Mindenkire szerepet és feladatot osztó térjátékok keletkeznek. A természet tavaszi kiáradásához fog hasonlítani. Illata, tapintása ereje lesz.

A jövőben megszületik a lélek architektúrája. A spacemaker erre tesz kísérletet.

A KÖNYVRŐL.                   Most fogom a könyv alakú fehér monolit táblát, átfűzöm rajta ujjaim, és gyermeki szívvel viszem magammal egybehangzó sorait a megérintettségben.

Ferencz Marcel DLA

2013. 04. 24.